Tipovi komunikacije
Ovaj tekst je deo priručnika realizovanog u okviru projekta E.U.R.E.K.A! emancipirani:e i ujedinjeni:e u regenerativnoj edukaciji za klimatsku akciju.
tekst napisao: Radovan Božović (Zelena tranzicija)
Tipovi komunikacije
Stigla vam je još jedna email poruka. Naslov je zanimljiv "Najnovija istraživanja o uticaju urbanog zagađenja na klimatske promene". Oklevate da li da otvorite i pročitate, ipak se odlučujete da sačeka momenat kada imate više vemena, sada vam se žuri na posao.
Stiglo je veče i sedite kod kuće, mislite se da li da otvorite poruku, ali sada ste umorni i rešili ste da sačekate sutra kada ste odmoniji. Sutra je niste pročitali. Tri dana kasnije otvroili ste poruku i na brzinu protrčali kroz tekst, i ne sećate se o čemu se tačno radi... Zvuči vam poznato?
Postoji razlog zašto je tekstualne poruke tako lako ignosiati. Naš mozak drugačije reaguje na različite tipove komunikacije. To je i razlog zašto je tekstualne poruke tako lako ignorisati ili zašto kažemo da slika vredi hiljadu reči.
Krenimo prvo od toga kako funkcioniše naš mozak. Memorija je jedna od funkcija koja kao i sve u čovekovom organizmu ima svoja oganičenja i slabosti. Ukoliko se ne koristi kao i druge sposobnosti slabi, ali postoji način kako da olakšamo pamćenje određenih sadržaja. Naša memorija je asocijativna što znači da funkcioniše na principu stvaranja veza vezanih za pojedinačni pojam, što je više različitih veza uključeno to će pamćenje biti bolje.
U praksi ovo znači da ukoliko želimo da neki sadžaj koji želimo da prenesemo bude upamćen najbolje je da sadrži više elemenata. Pogledajmo to na primeru. Možete imati rečenicu: "Toplotna inverzija utiče na povećanje zagađenja vazduh u gradovima zato što se polutanti zadržavaju u nižim slojevima atmosfee umesto da odlaze u više jer ih u tome spečava viša temperatura u sloju koji je dalje od zemljine površine". Veoma teško za zapamtiti i nejasno. Sada pogledajte sledeći infografik.
autor ilustracije: Jasmina Pavlović
Vidite da je mnogo jednostavnije i lakše za razumevanje nego što se oregnialano činilo. Zimi se zbog obrnutog redosleda u toploti slojeva atmosfere izduvni gasovi zadžavaju bliže tlu i tako nastaje smog. Pokušajte da testirate sebe i ponovite rečenicu iznad bez gledanja. Priznaćete veoma je teško. Sada pokušajte da se pisetite skice infografika što je mnogo lakše.
Još jedan primer iz života je to kako je mnogo lakše zapamtiti reči pesme koja ima ritam i melodiju nego prosto zapamtiti grupu reči odnosno tekst bez melodije i ritma. To je zato što ritam i melodija služe kao nove veze koje olakšavaju pamćenje.
Prevedneo u termine svakodnevne komunikacije ovo znači da će se lakše zapamtiti neka informacija ako je za nju vezano više asocijacija i da će se njena efikasnost povećati shodno tome kako je saopštavamo. Hijerarhija bi išla otprilike ovako, najmanje se pamti pročitano posebno ukoliko je u pitanju suv tekst, bolja varijanta je ukoliko se za tekst vežu neke slike ili zvukovi što značajno poboljšava pamćenje ove informacije. Sledeći nivo bi bila diskusija na temu koja traži od svakog učesnika da jasno izrazi mišljnje na temu. Dok bi sledeći bili nivoi bili aktivno uključivanje učesnika u izradu, odnosno formiranje materijala koji se koristi. Naša preporuka je da ovo primenite u praksi. Daćemo i primer kroz radionicu kompostiranja.
Prvi nivo prenošenja informacija o kompostiranju bi bio da prosto pročitate tekst. Sledeći nivo je da pored teksta uključite i audio vizuelni materijal kojim se proces bolje objašnjava, recimo snimak kako se pravi kompostna gomila. Ovo dodaje još jedan nivo asocijacije.
Naredni nivo bi bila komunikacija uživo gde je moguće postavljati pitanja i ući u rasrpavu. Ovo dodaje pored još jednog nivoa asocijacija i lično učešće. Ipak i pored toga možemo naći još jedan viši nivo. To je radionica uživo na kojoj učesnici samo donose materijal koji će biti kompostiran i zajedno sa voditeljem radionice prave kompostnu hrpu. Ovo daje ličnu dimenziju ali i dimenziju praktičnog angažovanja što mnogo utiče na to koliko će učesnici zapamtiti sa radionice. Pored toga jača i osećaj zajednice i povezanosti.
Kako ovo možemo pretočiti u savete za buduću praksu? Probajte da budete što je moguće efikasniji i da što više uključite ljude sa kojima komuniciate. Za pimer umesto da prosto imate prezentaciju o klimatskim promenema organizujte radionicu klimatskog kolaža. (Kolaž je predstavljen u drugom delu ovog priručnika). Ovakve radionice od voditelja traže dosta više pripreme vremenski ali gledajte na to sa stanovišta uloženog truda I postignutih rezulata. Sati koji su uloženi u pripremu I izvođenje radionice sa vraćaju jer je uticaj na polaznike mnogo veći I izvesno je da neće već sutra zaboraviti št su čuli I videli. Uz to tokom same radionice dobijate jasnu povatnu informaciju, koja mnogo znači
Psanje objave na društvenim mrežama može tražiti mnogo manje vemena i dopreti do znatno većeg broja ljudi ali je veoma teško proceniti koliko ljudi će zaista pročitati objavu a još manje koliko će zapamtiti šta su pročitali. Povratne infomacije su relativna stvar i ne moraju uvek biti potpuno realne. Uloženi trud je manji ali je samim tim i rezultat koji dobijate često manji.
Da sumiramo iskustva. Tekstualna komunikacija je često njalakša ali u praksi i najpodložnija pogrešnim tumačenjima. Možete gledati na to kao malu efikasnost koja zahteva veliki broj ponavljanja da bi imala željeni efekat. Sledeća bi bila audiovizuelna komunikacija koja prenosi više infomacija. Možete na to gledati ovako kvalitet komunikacije koji možete ostvairiti video pozivom je veći od kvaliteta koji ima audio poziv zato što poed glasa možete videti I izaz lica I druge telesne reakcije. Dok audio poziv ima više informacija od tekstualne poruke jer sadrži I ton glasa, a ne samo reči.
Komunikacija uživo se smatra mnogo efikasnijom zato što prenosi mnogo više infomacija nego pisana ili audiovizuelna. Naš savet je kada god to okolnosti dozvoljavaju orgnaizujete susrete uživo ili hibridne događaje gde će se učesnici koji nisu u stanju da prisustvuju uživo uključiti preko video poziva. Gledajte na to tako da se dodatni trud koji ulažete u pripremi vraća višestruka kada pređete na izvođene.